|
|
På
disse sidene kan du få tips og innspill på å bygge
din egen Olabil. Vi tilbyr nå styre kitt til alle som ønsker ratt styring på sin
olabil. Du kan trykke her
for å se tegninger av Olabiler
Dette
er bilder av Pysjpopbaluba bilen, Den er meget lett å
bygge og
har fotbremser slik at den er trygg å gjøre med
taustyring.
Olabil
sett fra siden. Bilen har fotbremser.
|
Det
er viktig med kanter på setet slik at
sjåføren
ikke detter av i svingene.
|
Her
ser dere udyret dere lett kan bygge.
Husk
denne er rask.
|
Bak
akslingen festes også meget lett
Bilen
med styring fra olabil.no
|
Fest
hjulene med klammer og bor hull til styre
tau.
Her
kan du også bruke styrekittet fra Olabil.no
|
|
|
Her
har du en ferdig oppskrift på å bygge en
Olabil, det hele takket være Egil Gundersen fra
Kristiansand.
Egil Gundersen er en
lidenskapelig Olabil-entusiast. Til daglig
jobber han som formlærer på en ungdomsskole i
Kristiansand, men er aktiv tillitsvalgt i NAF
avdeling Kristiansand og Opland, og bruker mye
av fritiden sin til barne- og ungdomsarbeid. Det
er i den forbindelse han har kommet på ideen om
å arrangere Olabil-løp. Bakgrunnen for sin
spesielle interesse er først og fremst at han
er opptatt av at barn og unge skal gjøre noe
sammen med voksne. Gundersen har også laget
egne arbeidstegninger og en arbeidsbeskrivelse på
hvordan man skal bygge en Olabil, Olabilen
bygges av deler du kan kjøpe på en
jernvarehandel og et trevareutsalg, og behøver
ikke koste stort mer enn 200-300 kroner, sier
Egil Gundersen. Olabilen passer visstnok for
barn fra ca 5 - 13 år, selvsagt avhengig av størrelse
på barna.
SIKKERHET
Egil Gundersen sier at han har arrangert en
rekke Olabil-løp det siste året, med opptil
30-40 deltagere på hvert løp. Han sier det
viktigste likevel ikke har vært selve Olabil-løpene,
men at foreldre, og gjerne besteforeldre, skal
bli inspirert til å gjøre noe sammen barn og
unge. Egil Gundersen har også laget egne
Olabilløp-medaljer som deltagerne får. Vi
spurte om ikke en Olabil kunne være
trafikkfarlig. Men Egil Gundersen avviste dette
kategorisk; - Vi legger stor vekt på sikkerhet.
Dette betyr blant annet at bilen har bremser, at
vi kun kjører på lukkede områder uten
biltrafikk, og at alle deltagerne må bruke
hjelm, sa han. Så da er det vel bare å sette i
gang da. Lykke til!
|
Olabil
- arbeidsbeskrivelse, Del 1.
Ansvarlig; Egil
Gundersen
Byggebeskrivelse
olabil (kassebil)
(NB!
husk alltid å bruke hjelm)
Jeg
har her tegnet en "enkel" olabil som
nesten alle kan klare å bygge. Det oppfordres til
at tegningen og byggebeskrivelsen kopieres og
distribueres til venner og kjente. Denne tegningen
er et forslag til hvordan man lager en mest mulig
trafikksikker olabil av minst mulig materialer.
Dette er beregnet som et foreldre/barn prosjekt,
og dere vil få noen innholdsrike timer sammen.
Bilene passer barn i aldersgruppen 5 til 13 år
avhengig av barnets størrelse.
Når
en olabil er ferdig vil jeg sette pris på å få
tilsendt et bilde av bilen slik at bilen kan bli
"registrert" i mitt olabil register.
Dette for å kartlegge interessen for olabiler med
tanke på olabil race og lokalisering av disse.
Du
trenger:
- 1 stk.
forskalingsslem (uten belegg) 750 x 1500 mm
- 4.3 meter 36 mm x
72 mm bjelke
- 1 meter 22 mm x
123 mm bord
- 1 stk. styrebolt
16 mm x 75 mm med mutter og 2 store skiver
- 1 stk. bremsebolt
8 mm x 120 mm med mutter og skive
- 50 stk.
senkeskruer 4 mm x 50 mm og 4 stk. 5 x 70 mm
- 2 stk. hengsler
til ryggstø (inkl. skruer)
- 2.5 m. tau 8 mm
(mykt)
- 1 liter emaljelakk
(viktig) f.eks. Quick emaljelakk
- 4 stk. hjul med
fester
- reflekser foran og
bak
- klistermerker til
dekorasjon
Slik
gjør du:
- tegn opp alle
deler som vist på tegningen
- sag platen i to
på langs som vist på tegning, sag deretter
ut: bunnplate, bakplate ryggplate, midtplate,
sideplate, sideplate og frontplate i nevnte
rekkefølge.
- Puss alle
kantene på platene
- Sag bjelken (36
mm x 72 mm) i følgende lengder:
2
stk. aksler 75 cm
2
stk. støtfangere 45 cm
1
stk. forsterkn. bjelke 85 cm
1
stk. feste for brems 25 cm
1
stk. frontbjelke 25 cm
1
stk. bremsestang 50 cm
5.
Sag bordet 22mm x 123mm på følgende måte:
1
stk. spoiler 50 cm
1
stk. 50 cm som igjen deles på langs. (To like
deler til å feste spoileren på. Disse må også
skråskjæres noe, slik at spoileren får riktig
vinkel. Se tegning)
5.
tilpass lengde og skrå på frontbjelken til
midtstykket (vinkel 20g).
- høvle skrå på
støtfanger foran (vinkel 20g.) slik at den
passer til midt stykket.
- feste for brems
skrå skjæres som vist på tegning.
- bremsestang
kuttes på langs slik at den blir kvadratisk,
for så å avrundes på selve håndtaket slik
at det passer i hånden. Stangen bør også
tilpasses veien for å bedre bremseeffekten.
|
Olabil
- arbeidsbeskrivelse, Del 2.
|
Ansvarlig; Egil
Gundersen
Du
er nå klar for selve monteringen:
Bruk
skruer 4 mm x 50 mm dersom ikke annet er
oppgitt. Alle skruehull må forbores med 2.5 mm
bor.
- monter bakaksel
til bunnplate som vist på tegning, 5 skruer.
- monter støtfanger
bak til bakaksel, 4 skruer 5 mm x 70 mm.
- bor hull i
festekloss og bremsestang til bremsebolt.
- monter
festekloss for bremse til bunnplate, 4 skruer.
- monter bremsen
- monter en
dekkbit på enden av bremsestangen for å oppnå
tilfredsstillende bremseeffekt. Denne må
byttes regelmessig.
- monter bakplate
til sideplater som vist på tegning. NB!
sideplate må tilpasses som vist på
kutteanvisning og detalj sideplate. 3 skruer på
hver side.
- monter ryggstø
med hengsler slik at ryggstøet kan tippes
frem for å gi adgang til bagasjerom.
- monter støtfanger
foran til bunnplate, 4 skruer.
- bore hull i
foraksel for styrebolt.
- bore hull i
bunnplate for styrebolt. NB!
avstanden mellom ryggstø og foraksel
tilpasses til fører, barnet må rekke frem
med benene til forakselen.
- monter foraksel
med stor skive mellom bunnplate og aksel.
- skjær hakk i
midtplaten slik at den passer over
styerebolten.
- monter
midtplaten til bunnplate, 4 skruer.
- monter
frontbjelke til bunnplate, 2 skruer.
- monter
forsterkningsbjelke under bunnplate, 6 skruer.
- monter
frontplate, 7 skruer. (3 i støtfanger, 2 i
frontbjelke og 2 i midtplate)
- Monter sidebord
til spoiler (skråkuttes i riktig vinkel), og
deretter spoileren på toppen. Denne er meget
fin å ha når noen (pappa) skal dytte
olabilen.
- bor hull i
foraksel som vist på tegning (for montering
av tau).
Bilen
må nå pusses, og er så klar for maling. Bilen
må males med minst to strøk med emaljelakk.
Det er her viktig å pusse mellom hvert strøk
slik at man oppnår en glatt overflate.
Dette er meget viktig for at
reklameklistermerkene på bilen skal få
tilfredsstillende heft.
Når
bilen er ferdig malt monterer du hjul, styretau
og reflekser. Deretter dekorerer du bilen med
nummer og klistermerker. Når det gjelder hjul
bruker man det man har f.eks. barnevognshjul som
man finner på "søpla" eller kjøper
på loppemarked. Man kan også kjøpe komplette
olabil hjul i enkelte jernvarebutikker, på Clas
Ohlson og på BILTEMA. Undertegnede har funnet
best utvalg og rimeligste priser på BILTEMA,
men jeg anbefaler sjekke dette selv da
prisene og kvaliteten varierer mye.
Dersom
du har forslag til forbedringer ser jeg gjerne
at du kontakter meg fortrinnsvis pr. post/mail.
Her
finner du tegninger
Danske
byggetegninger.
Da far var dreng, blev der bygget sæbekassebiler
- af rigtigt træ! Nu får du atter chancen for at
race gaderne tynde i en ægte drengebil, som far
selv har bygget. Bagefter kan du nyde roserne, som
især familiens yngste vil over dænge dig med.
Men mon ikke, det bliver dig, der skal agere motor
denne gang?
Du får brug for:
Høvlet fyr: 1 stolpe på 150 cm (44 x 96 mm). 4
tvær- og sidestykker (21 x 96 mm). Forgaffel og
bagstykke på 50 cm, 2 midterstykker på 45 cm. 2
sidestykker på 74,5 cm (22 x 44 mm). 12 mm
krydsfiner til sæde (se figur 2). 2 håndgrebsholdere
på 58 cm (22 x 44 mm). 1 rundstok på 49 cm (22
mm). 2 m snor. 1 bræddebolt på 12 x 90 mm. 4
hjul (kan købes samlet). Skruer 30 mm og 50 mm.
Skrue- og boremaskine, tommestok og sav.
Sådan gør du
1 Start med at samle bagenden. Skru bagstykket (a)
fast 10 cm inde på midterstolpens underside med 4
skruer. Dernæst skrues de to midterste stykker
(b) fast. Der skal være 55,5 cm mellem bag
stykket og de to midtertræstykker. Monter de 2
sidestykker (c).
2 Sædet skæres til: Bund: 35 x 45 cm, ryglæn 27
x 45 cm, 2 sider á 30 x 45 cm. Sædet skrues
sammen. Monter ryglænet 5 cm inde på bundstykket
for at give plads til håndgrebsholder. Sædets
bageste del skrues fast på bagstykket, den
forreste del på sidestykkerne.
3 Bor et hul i hver af de to håndgrebsholdere ca.
2 - 3 cm nede på stykket. Hullets dia- meter skal
svare til rundstokkens diameter.
4 Monter de to håndgrebsholdere bag på ryglænet.
Stykkerne monteres på sædets sidestykker.
5 Monter håndgreb i håndgrebsholder.
6 Forgaflen skrues fast med bræddebolt 20 cm inde
på den 150 cm lange stolpe. Forgaflen monteres på
undersiden.
7 Hjulaksler monteres med bøjler på for- gaflen
og bageste tværstykke. Bor hul til styresnoren i
forgaflen, træk snoren igennem og bind en knude i
hver ende.
|
|
Tilbake til
Hovedsiden
|
|
|
|