re
Hovedsiden
   
 

På disse sidene kan du få tips og innspill på å bygge din egen Olabil. Vi tilbyr nå styre kitt til alle som ønsker ratt styring på sin olabil.  Du kan trykke her for å se tegninger av Olabiler

 

 

 


Dette er bilder av Pysjpopbaluba bilen, Den er meget lett å bygge 

og har fotbremser slik at den er trygg å gjøre med taustyring.

 

 

 

 

Olabil sett fra siden. Bilen har fotbremser.

 

Det er viktig med kanter på setet slik at 

sjåføren ikke detter av i svingene.

 

Her ser dere udyret dere lett kan bygge. 

Husk denne er rask.

 

Bak akslingen festes også meget lett

 

 

 

Bilen med styring fra olabil.no

 

Fest hjulene med klammer og bor hull til styre tau. 

Her kan du også bruke styrekittet fra Olabil.no

 

 

 

 

 

 

 

Her har du en ferdig oppskrift på å bygge en Olabil, det hele takket være Egil Gundersen fra Kristiansand.

Egil Gundersen er en lidenskapelig Olabil-entusiast. Til daglig jobber han som formlærer på en ungdomsskole i Kristiansand, men er aktiv tillitsvalgt i NAF avdeling Kristiansand og Opland, og bruker mye av fritiden sin til barne- og ungdomsarbeid. Det er i den forbindelse han har kommet på ideen om å arrangere Olabil-løp. Bakgrunnen for sin spesielle interesse er først og fremst at han er opptatt av at barn og unge skal gjøre noe sammen med voksne. Gundersen har også laget egne arbeidstegninger og en arbeidsbeskrivelse på hvordan man skal bygge en Olabil,  Olabilen bygges av deler du kan kjøpe på en jernvarehandel og et trevareutsalg, og behøver ikke koste stort mer enn 200-300 kroner, sier Egil Gundersen. Olabilen passer visstnok for barn fra ca 5 - 13 år, selvsagt avhengig av størrelse på barna.

SIKKERHET
Egil Gundersen sier at han har arrangert en rekke Olabil-løp det siste året, med opptil 30-40 deltagere på hvert løp. Han sier det viktigste likevel ikke har vært selve Olabil-løpene, men at foreldre, og gjerne besteforeldre, skal bli inspirert til å gjøre noe sammen barn og unge. Egil Gundersen har også laget egne Olabilløp-medaljer som deltagerne får. Vi spurte om ikke en Olabil kunne være trafikkfarlig. Men Egil Gundersen avviste dette kategorisk; - Vi legger stor vekt på sikkerhet. Dette betyr blant annet at bilen har bremser, at vi kun kjører på lukkede områder uten biltrafikk, og at alle deltagerne må bruke hjelm, sa han. Så da er det vel bare å sette i gang da. Lykke til!

Olabil - arbeidsbeskrivelse, Del 1.

Ansvarlig; Egil Gundersen 

Byggebeskrivelse olabil (kassebil) 

(NB! husk alltid å bruke hjelm)

Jeg har her tegnet en "enkel" olabil som nesten alle kan klare å bygge. Det oppfordres til at tegningen og byggebeskrivelsen kopieres og distribueres til venner og kjente. Denne tegningen er et forslag til hvordan man lager en mest mulig trafikksikker olabil av minst mulig materialer. Dette er beregnet som et foreldre/barn prosjekt, og dere vil få noen innholdsrike timer sammen. Bilene passer barn i aldersgruppen 5 til 13 år avhengig av barnets størrelse.

Når en olabil er ferdig vil jeg sette pris på å få tilsendt et bilde av bilen slik at bilen kan bli "registrert" i mitt olabil register. Dette for å kartlegge interessen for olabiler med tanke på olabil race og lokalisering av disse.

 

Du trenger:

  • 1 stk. forskalingsslem (uten belegg) 750 x 1500 mm
  • 4.3 meter 36 mm x 72 mm bjelke
  • 1 meter 22 mm x 123 mm bord
  • 1 stk. styrebolt 16 mm x 75 mm med mutter og 2 store skiver
  • 1 stk. bremsebolt 8 mm x 120 mm med mutter og skive
  • 50 stk. senkeskruer 4 mm x 50 mm og 4 stk. 5 x 70 mm
  • 2 stk. hengsler til ryggstø (inkl. skruer)
  • 2.5 m. tau 8 mm (mykt)
  • 1 liter emaljelakk (viktig) f.eks. Quick emaljelakk
  • 4 stk. hjul med fester
  • reflekser foran og bak
  • klistermerker til dekorasjon

Slik gjør du:

    1. tegn opp alle deler som vist på tegningen
    2. sag platen i to på langs som vist på tegning, sag deretter ut: bunnplate, bakplate ryggplate, midtplate, sideplate, sideplate og frontplate i nevnte rekkefølge.
    3. Puss alle kantene på platene
    4. Sag bjelken (36 mm x 72 mm) i følgende lengder:

2 stk. aksler 75 cm

2 stk. støtfangere 45 cm

1 stk. forsterkn. bjelke 85 cm

1 stk. feste for brems 25 cm

1 stk. frontbjelke 25 cm

1 stk. bremsestang 50 cm

5. Sag bordet 22mm x 123mm på følgende måte:

1 stk. spoiler 50 cm

1 stk. 50 cm som igjen deles på langs. (To like deler til å feste spoileren på. Disse må også
skråskjæres noe, slik at spoileren får riktig vinkel. Se tegning)

5. tilpass lengde og skrå på frontbjelken til midtstykket (vinkel 20g).

  1. høvle skrå på støtfanger foran (vinkel 20g.) slik at den passer til midt stykket.
  2. feste for brems skrå skjæres som vist på tegning.
  3. bremsestang kuttes på langs slik at den blir kvadratisk, for så å avrundes på selve håndtaket slik at det passer i hånden. Stangen bør også tilpasses veien for å bedre bremseeffekten.

Olabil - arbeidsbeskrivelse, Del 2.

Ansvarlig; Egil Gundersen 

Du er nå klar for selve monteringen:

Bruk skruer 4 mm x 50 mm dersom ikke annet er oppgitt. Alle skruehull må forbores med 2.5 mm bor.

  1. monter bakaksel til bunnplate som vist på tegning, 5 skruer.
  2. monter støtfanger bak til bakaksel, 4 skruer 5 mm x 70 mm.
  3. bor hull i festekloss og bremsestang til bremsebolt.
  4. monter festekloss for bremse til bunnplate, 4 skruer.
  5. monter bremsen
  6. monter en dekkbit på enden av bremsestangen for å oppnå tilfredsstillende bremseeffekt. Denne må byttes regelmessig.
  7. monter bakplate til sideplater som vist på tegning. NB! sideplate må tilpasses som vist på kutteanvisning og detalj sideplate. 3 skruer på hver side.
  8. monter ryggstø med hengsler slik at ryggstøet kan tippes frem for å gi adgang til bagasjerom.
  9. monter støtfanger foran til bunnplate, 4 skruer.
  10. bore hull i foraksel for styrebolt.
  11. bore hull i bunnplate for styrebolt. NB! avstanden mellom ryggstø og foraksel tilpasses til fører, barnet må rekke frem med benene til forakselen.
  12. monter foraksel med stor skive mellom bunnplate og aksel.
  13. skjær hakk i midtplaten slik at den passer over styerebolten.
  14. monter midtplaten til bunnplate, 4 skruer.
  15. monter frontbjelke til bunnplate, 2 skruer.
  16. monter forsterkningsbjelke under bunnplate, 6 skruer.
  17. monter frontplate, 7 skruer. (3 i støtfanger, 2 i frontbjelke og 2 i midtplate)
  18. Monter sidebord til spoiler (skråkuttes i riktig vinkel), og deretter spoileren på toppen. Denne er meget fin å ha når noen (pappa) skal dytte olabilen.
  19. bor hull i foraksel som vist på tegning (for montering av tau).

Bilen må nå pusses, og er så klar for maling. Bilen må males med minst to strøk med emaljelakk. Det er her viktig å pusse mellom hvert strøk slik at man oppnår en glatt overflate. Dette er meget viktig for at reklameklistermerkene på bilen skal få tilfredsstillende heft. 

Når bilen er ferdig malt monterer du hjul, styretau og reflekser. Deretter dekorerer du bilen med nummer og klistermerker. Når det gjelder hjul bruker man det man har f.eks. barnevognshjul som man finner på "søpla" eller kjøper på loppemarked. Man kan også kjøpe komplette olabil hjul i enkelte jernvarebutikker, på Clas Ohlson og på BILTEMA. Undertegnede har funnet best utvalg og rimeligste priser på BILTEMA, men jeg anbefaler  sjekke dette selv da prisene og kvaliteten varierer mye. 

Dersom du har forslag til forbedringer ser jeg gjerne at du kontakter meg fortrinnsvis pr. post/mail.

 

 

Her finner du tegninger

 

 

 

 

Danske byggetegninger.

 

Da far var dreng, blev der bygget sæbekassebiler - af rigtigt træ! Nu får du atter chancen for at race gaderne tynde i en ægte drengebil, som far selv har bygget. Bagefter kan du nyde roserne, som især familiens yngste vil over dænge dig med. Men mon ikke, det bliver dig, der skal agere motor denne gang?



Du får brug for:

Høvlet fyr: 1 stolpe på 150 cm (44 x 96 mm). 4 tvær- og sidestykker (21 x 96 mm). Forgaffel og bagstykke på 50 cm, 2 midterstykker på 45 cm. 2 sidestykker på 74,5 cm (22 x 44 mm). 12 mm krydsfiner til sæde (se figur 2). 2 håndgrebsholdere på 58 cm (22 x 44 mm). 1 rundstok på 49 cm (22 mm). 2 m snor. 1 bræddebolt på 12 x 90 mm. 4 hjul (kan købes samlet). Skruer 30 mm og 50 mm. Skrue- og boremaskine, tommestok og sav.




Sådan gør du

1 Start med at samle bagenden. Skru bagstykket (a) fast 10 cm inde på midterstolpens underside med 4 skruer. Dernæst skrues de to midterste stykker (b) fast. Der skal være 55,5 cm mellem bag stykket og de to midtertræstykker. Monter de 2 sidestykker (c).



2 Sædet skæres til: Bund: 35 x 45 cm, ryglæn 27 x 45 cm, 2 sider á 30 x 45 cm. Sædet skrues sammen. Monter ryglænet 5 cm inde på bundstykket for at give plads til håndgrebsholder. Sædets bageste del skrues fast på bagstykket, den forreste del på sidestykkerne.



3 Bor et hul i hver af de to håndgrebsholdere ca. 2 - 3 cm nede på stykket. Hullets dia- meter skal svare til rundstokkens diameter.



4 Monter de to håndgrebsholdere bag på ryglænet. Stykkerne monteres på sædets sidestykker.



5 Monter håndgreb i håndgrebsholder.



6 Forgaflen skrues fast med bræddebolt 20 cm inde på den 150 cm lange stolpe. Forgaflen monteres på undersiden.



7 Hjulaksler monteres med bøjler på for- gaflen og bageste tværstykke. Bor hul til styresnoren i forgaflen, træk snoren igennem og bind en knude i hver ende.

 

 

Tilbake til Hovedsiden

 

Copyright 2003-2017 olabil.no  All rights reserved.
Webmaster / Ansvarlig for nettsiden: Terje Skaug,  E-post:
post@olabil.no
Webdesign:
EMCO v/Erik Fjeld